„Dziadek do orzechów i król myszy”
W dniu 27 grudnia 2012r. uczestnicy projektu „Pomoc społeczna bardzo często skuteczna” wybrali się do Teatru Narodowego Opery Narodowej w Warszawie na balet „Dziadek do orzechów i król myszy” Piotra Czajkowskiego. To balet-feeria, czyli baśniowe widowisko sceniczne, pełne fantastycznych kostiumów i dekoracji, przepełnione elementami muzycznymi i zadziwiającymi efektami scenicznymi.
Wielki niemiecki romantyk E.T.A. Hoffmann sporą część życia spędził wśród Polaków. Miał polską żonę, tworzył i pracował w Głogowie, Poznaniu, Płocku, a na koniec w Warszawie. Mieszkał w Warszawie w Kamienicy pod Samsonem przy ulicy Freta i tu zaprzyjaźnił się z sąsiadem Juliusem Eduardem Hitzigiem, którego dzieci – Marię i Fritza sportretował potem w swojej opowieści Dziadek do orzechów i król myszy. Po latach, Aleksander Dumas (ojciec) uznał ją za „najpiękniejszą baśń” i przerobił na język francuski, dzięki czemu spopularyzował w całej Europie. W tej wersji trafiła ona także do rąk choreografa Mariusa Petipy i kompozytora Piotra Czajkowskiego w Petersburgu – twórców libretta i muzyki słynnego baletu (1892), który okazał się z czasem jednym z najpopularniejszych tytułów baletowych świata.
Dziadka do orzechów nie mogło więc zabraknąć w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego. To typowo familijne przedstawienie, dla dzieci i całych rodzin, mocno związane jest z euroamerykańską tradycją bożonarodzeniową. Pojawiło się teraz na scenie warszawskiej w szczególnie widowiskowej oprawie plastycznej, z wykorzystaniem niezwykłych możliwości technicznych sceny Teatru Wielkiego. Twórcami choreografii są dwaj wybitni artyści: Holender Toer van Schayk, nagrodzony niedawno w Moskwie za całokształt twórczości prestiżową nagrodą Benois de la Danse, oraz Kanadyjczyk Wayne Eagling, dyrektor English National Ballet. Scenografem przedstawienia jest również Toer van Schayk, którego dekoracje i kostiumy ozdobiły u nas wcześniej Kopciuszka w choreografii Fredericka Ashtona. Tym razem umiejscowił on akcję baletu w scenerii starej Warszawy z czasów E.T.A. Hoffmanna. Niezwykłości baletowi dodaje perspektywa dziecięcych snów i marzeń, a także dwuwarstwowość kompozycji – pogodna beztroska zderzona z głębokim smutkiem.
Spektakl był niezwykłym wydarzeniem dla większości uczestników projektu, ponieważ tego typu propozycja kulturalna nie często bywa ich udziałem. Przeżyciem było nie tylko widowisko, ale także samo miejsce zdarzenia i spotkanie z tłumami odbiorców zachwycających się tego typu sztuką.
Wyjazd został zorganizowany w ramach projektu realizowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kowali współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1. Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Ośrodki Pomocy Społecznej.